maandag 4 april 2011

Studiereis naar Kopenhagen I

HBO schoolreisje
Vorige week maandag (28-03) waren wij met de wiskundeleraren (en -leraressen) in opleiding voor een studiereis naar Kopenhagen geweest. Hier konden wij proeven van de Deense tegenhanger van het middelbaar onderwijs, de Deense lerarenopleiding, Tuborg en Carlsberg. Dit "schoolreisje" gaf de mogelijkheid om de verschillende jaarlagen dichterbij elkaar te brengen en dit dan in een informele sfeer.

De heenreis
De heenreis in de bus heeft van de verschillende jaarlagen één groep gemaakt. Mede door het lummelen tijdens de eerste stop.


Er werden volop grappen gemaakt, gelachen, gepraat en er werden liedjes gezongen, waaronder de busklassieker:"Hé buschauffeur, we gaan je bussie slopen" en ons diophantische-vergelijking-lied waarin we de lettergrepen van "professions hogeskole" zongen tot we weer goed eindigde.


Op de boot waaiden sommige lekker uit op het dek, anderen sloegen de nodige drank in en er werd nog een fatsoenlijke kop koffie gedronken.

Het laatste stuk van de reis keek een groot deel van de bus "love sex and other drugs" en was de rest druk bezig met hartenjagen.

Het hostel
Het hostel ligt een midden in een woonwijk en "eigenlijk" niet op loopafstand van de stad. Na onze kamersleutels (pasjes) gekregen te hebben zijn we naar onze kamer gegaan. Hier heb ik een bovenbed van een stapelbed geclaimd. We hebben de kamer ingericht en zijn vervolgens op jacht gegaan naar bier en buskaarten.


De eerste avond
Na een biertje op de kamer te hebben gedronken zijn we met de hele groep Kopenhagen onveilige gaan maken. Met name Sam's Bar, een karaokebar in de winkelstraat (waarvan ik hoop, dat mijn vertolking van Nickelback's "How you remind me" niet met een mobieltje is vastgelegd). Hier is door velen gezongen, en meegelald. Zelfs "op een onbewoond eiland" kwam er voorbij.

De zangkunsten en gesprekken vergezeld door alcoholische versnaperingen (die overigens best duur waren; bijna acht euro voor een halve liter bier) versterkte de teamspirit.

De eerstejaars gingen even eerder weg dan de rest van de groep. Zij hadden wel een goede aansluiting van de metro op de bus. Wij (2e jaars en hoger) hebben het hele eind van Forum tot aan het hostel gelopen. Een gevalletje "later lachen we er om", wat uiteindelijk ook veel gedaan is.

De eerste ochtend (half 7)
Dinsdagochtend hadden we om 7 uur ontbijt en vertrokken we om half 8 richting de Deense lerarenopleiding. Hiervoor kwam ik om half 7 (na slechts 3 uur te hebben geslapen) redelijk fris en fruitig mijn bed uit, om nog een douche te kunnen nemen voor het ontbijt.

De Deense lerarenopleiding
We werden ontvangen in een Hal van de Deense leraren opleiding en toegesproken door Meneer Stien (zo werd het in ieder geval uitgesproken). De groep werd in tweeën verdeeld en deze groepen volgden beide een wiskunde les bij de Deense hogeschool.

Les op de Deense lerarenopleiding
Onze groep kwam in een les over het opmeten van een melkpak en de inhoud bepalen. We werden in groepjes van twee Nederlanders bij twee Denen geplaatst. Aangezien mijn Deens even goed is als mijn Chinees en de Denen ook het Nederlands niet beheersen, werd de voertaal Engels, al was dit van mij op at moment nog erg roestig. Ik ben nog wel veel met Engels bezig, maar echt spreken deed ik bijna nooit meer en kwam erachter dat het erg roestig was.

De opdracht was het meten van een melkpak en een antwoord geven waar op twee manieren een nuttig antwoord gegeven kon worden. Dit nuttige sloeg op significantie en meetonnauwkeurigheden.

Er was een manier met percentuele afwijkingen per meetwaarde, die vooral in de ontwerpfase van producten wordt gebruikt en een manier met een soort van gemiddelden, die vooral in de wiskunde wordt gebruikt.

We vonden door de ruimste meting te nemen en een volledig gevuld pak, dat er geen liter in het pak zou passen. Dit kon natuurlijk niet en we zijn onze berekeningen na gegaan. Ik had een vermoeden dat het pak bij het vullen uit zou zetten en dit is ook bevestigd, nadat wij dit pak met water hadden gevuld.

De les werd onderbroken door het brandalarm, waarna wij met z'n allen aan de overkant van het gebouw stonden te kijken hoe de brandweer arriveerde en weer vertrok. Vervolgens gingen wij weer naar het lokaal. Deze hele bezigheid kostte erg veel traplopen. Hierna werd nog een stukje lesgegeven, waarin we een opdracht kregen om een grafiek te maken van de afstand van een boot tot een vuurtoren. Ik ging hier hard mee aan de slag, want vond dit een leuke praktijktoepassing van de wiskunde, totdat het brandalarm weer afging, de evacuatie was tevens het begin van de pauze.


Het laatste stuk van de les werden er kleine Deense en Nederlandse groepen gevormd die een poster kregen om in 5 punten het voortgezet onderwijs en in 5 punten het hogerberoepsonderwijs te beschrijven van het eigen land. Dit deelden en bespraken we tot slot klassikaal.

Hierna werd de les beëindigd en konden we wachten totdat we aan het project wiskunde zonder woorden konden werken.

project "wiskunde zonder woorden"
We kwamen met alle Denen en Nederlanders bij elkaar en kregen uitgelegd wat de bedoeling van het project was (We hadden al het een en ander te horen gekregen in Nederland, maar niet alles.). Na de instructie werden we in groepjes gedeeld waarin we een lesje zonder woorden gingen voorbereiden om uiteindelijk ook te presenteren aan elkaar dezelfde dag.

Na allemaal hard aan de het project bezig geweest te zijn hebben wij dit aan elkaar gepresenteerd. Er waren veel leuke en creatieve oplossingen die mij goed aan het denken hebben gezet. Vooral over de rekbaarheid van de grenzen van een wiskunde les.

Indeling stagescholen
Er werden door meneer Stien enkele huishoudelijke mededelingen gedaan over de stagescholen en het project. Hierna begon de indeling van stageplaatsen. De meesten wilden bij de "muziek-school". Hier werd om geloot en uiteindelijk werd ikzelf uitgeloot. Vervolgens heb ik gekozen voor de meest normale school, omdat ik dan het beste beeld krijg van wat het Deense onderwijs is. We kregen het adres en de tijd dat wij aanwezig moesten zijn op de scholen. Wij moesten er al om kwart voor 8 aanwezig zijn, dus dit werd weer vroeg op om te douchen en goed te ontbijten.

Kopenhagen verkennen
Het was al tegen etenstijd en de honger was alom vertegenwoordigd. Het groepje waarin ik Kopenhagen ging verkennen had besloten dat we gingen eten bij de McDonald's. Nadat we onze maag hadden gevuld hebben we heel Kopenhagen doorgezocht naar de gratis fietsen, vele kilometers gelopen en zijn uiteindelijk te voet naar Christiania gegaan. Op het moment dat wij daar aankwamen vertrok er net een ander groepje. Wat een toeval! We hebben hier een rondje gedaan en zijn uiteindelijk teruggekeerd naar het hostel om daar ons met de hele groep te verenigen en te vermaken in de "game-room".

Einde van de Tweede Dag
Na de hele avond allerlei kaartspellen te hebben gespeeld werden mijn oogleden veel te zwaar en ben ik mijn bed op gaan zoeken om de nacht in te gaan.

Dit is het einde van deel I, die de eerste en tweede dag van ons "schoolreisje" naar Kopenhagen beschrijft. Ik hoop dat het interessant geschreven is en fijn wegleest. Feedback is altijd welkom. "More will come"