woensdag 16 maart 2011

Nieuwe media in de klas

nieuwe media zo gewoon als eten met mes en vork
Nieuwe media maken een groot deel uit van het leven van de leerlingen. Omgaan met televisies, (spel)computers, internet en de smartphone zijn voor hen zo gewoon als het eten met mes en vork. Dan vraag ik mij af, of er veel profijt is te behalen in de effectiviteit van leren in een klaslokaal, door deze nieuwe media hier te gebruiken, of dat dit meer afleidt.

smartphone
De smartphone van de leerlingen is altijd in de aanslag om een gesprek te beantwoorden, een smsje te versturen, te pingen, iets op te zoeken op het web, een foto te maken, te twitteren en zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan over de mogelijkheden die smartphones te bieden hebben.

social media
Via de 'social media' staan zij in contact met een groot netwerk persoonlijke informatiebronnen. Hier kunnen zij hun ei kwijt, maar kunnen zij ook erg veel informatie en ervaringen uitwisselen. Daarmee ook informatie die nuttig kan zijn binnen het onderwijs.

informatie zoeken
Wikipedia en google helpen de leerlingen om hun vragen te beantwoorden. Alles is op te zoeken, als je maar weet hoe. Wikipedia is de nieuwe encyclopedie waar elke internetter zijn bijdrage aan kan leveren, maar ook informatie vandaan kan halen. Google is voor velen bijna gelijk aan de toegang tot het internet. Het is het gereedschap waarmee zij dingen vinden op het web. Google vindt voor jou waar je naar op zoek bent, als je google maar de juiste opdracht geeft. Daarnaast heeft google nog een een kaarten functie onder Google maps, waar je de omgeving kan verkennen, of je route kan bepalen. Google zoekt ook automatisch in afbeeldingen en video's. "Google en gij zult vinden".

games
Via de 'games' leren zij oorlogvoering, de geschiedenis om deze oorlogen heen, over het oude egypte het romeinse rijk.

Ze ervaren hoe het is om een auto te besturen, de prestaties hiervan te vergelijken met een andere auto en zo de beste auto bij een race kiezen en uiteindelijk de auto juist af te stellen op het parcour.

In vele 'games' speelt geld ook een belangrijke rol. Soms moeten ze sparen om net die gave auto in forza 3 te kunnen kopen, of moeten ze zorgen, dat hun personage in de sims een goede baan moet hebben, als ze het huis leuk willen inrichten.

in het onderwijs
Hoe kan je deze vaardigheden en bezigheden inpassen in het onderwijzen van een vak op het voortgezet onderwijs? Blijft de les dan effectief genoeg?

Ik denk dat er een groot aantal leerlingen sneller en intensiever leert, zodra je hier goed mee omgaat. Deze nieuwe media moeten niet het traditionele lesgeven vervangen, maar aanvullen.

Ik hoop dat hier in de toekomst veel mee gedaan wordt en zal in de toekomst zelf ook onderzoeken welke mogelijkheden ik hiermee in mijn lessen heb.